5 клас

ТЕМА 5 "ДОСЛІДНИКИ ІСТОРІЇ"

Тема уроку. Козацькі літописи.
Презентація з матеріалами  
Перегляньте презентацію та опрацюйте параграф 22, 
підготуйте невелику розповідь (5-6 речень) про те, як історики досліджують козацьку добу


Тема уроку. Історичні праці ХІХ - початку ХХ ст. 
                     "Історія України-Руси" М.Грушевського

Опрацювати параграф 23 та перегляньте презентацію. 
За потребою можна скористуватися додатковою інформацією.
Презентація з матеріалами


Додаткова інформація про М.Грушевського

Літописець української історії. Михайло Грушевський

Виконайте вправу «Маркування тексту» 
Прочитайте текст, на полях поставте літеру «Б», якщо в тексті йдеться про біографічні відомості історика, або літеру «Д», якщо наголошено на його діяльності.
 Михайло Грушевський (1866—1934) — видатний український учений-історик, державний діяч. Він був автором понад 2 тисяч праць, серед яких і десятитомна «Історія України–Руси». Він народився в учительській сім’ї, де йому прищепили жагу до знань та смак до слова. Та головне, чого навчили майбутнього вченого його батьки, — це любов до рідної землі. Власне тому, зростаючи далеко від України, він цікавився всім українським. Навчався М. Грушевський у Київському університеті, де вже на третьому курсі проявив свої надзвичайні здібності. За своє дослідження він отримав золоту медаль. Знав шість мов, читав твори зарубіжних учених. Після закінчення університету М. Грушевський, молодий професор історії, стає викладачем Львівського університету. Він пише наукові праці, сприяє виданню сотень українських книг, створює науковий студентський гурток, очолює Наукове товариство ім. Т. Шевченка. 

 Та дайте відповіді на питання  №1 та 2 з розділу підручника "Оцініть себе" стор. 164


Тема уроку. Наукове і мистецьке осмислення минулого.                           Художні твори про минуле України.
Історична тема — одна із традиційних, провідних тем в українській літературі.
Пам'ятка давньої літератури "Слово о полку Ігоревім" відбиває події, пов'язані з походом князя Ігоря проти половців.
У багатьох своїх творах, особливо в поемі "Гайдамаки", Т. Шевченко звертався до звитяжної доби в історії українського народу — козаччини, відтворював події гайдамацького руху. Великий Кобзар змалював образи Богдана Хмельницького, Івана Ґонти, Максима Кривоноса, Байди Вишневецького.
Не буває поганих книжок. Бувають книжки невчасно прочитані. Людина, як відомо, істота егоїстична, тож по-справжньому торкаються нас лише тексти, котрі в той чи інший спосіб перегукуються із особистим досвідом. Зрештою, для того, щоб полюбити – треба зрозуміти. У випадку книжок це означає – прочитати чи перечитати.
Пропонований перелік літературних творів на історичну тематику

Лепкий Б. Мазепа. Не вбивай. Батурин : іст. повісті / Богдан Лепкий. – Дрогобич : Видавнича фірма «Відродження», 2004. – 568 с.
У творах відбито складність, героїку і трагізм мазепинської доби напередодні фатальної для України Полтавської битви. Високий патріотизм і зрадництво, героїзм і нікчемність, людинолюбство і людиноненависництво – все це в органічному поєднанні з майже документаль­ним описом конкретних історичних осіб і подій не залишає байдужим нашого сучасника.

Кащенко А. Ф. Історичні оповідання : збірка творів / А. Ф. Кащенко. – Х. : ТОВ «Оберіг», 2008. – 480 с.
У своїй творчості А. Кащенко особливої уваги надавав зображенню української історії. Автор історичних оповідань «Запорожська слава», «На руїнах Січі», «Мандрівка на пороги» із патріотичних позицій висвітлює важливі сторінки української минувшини.

Іваничук Р. ІНародні оповідання / упоряд. С. В. Мишанич. – К. : Техніка, 2008. – 448 с. – (Народні джере­ла).
До збірки "Народні оповідання" ввійшли найтиповіші, художньо довершені зразки народної белетристики, спогади-бувальщини, новели, тощо. Важливе місце відведено оповіданням про кріпаччину, наймитування та заробітчанство, про трагічні події, пов'язані з геноцидом україн­ського народу (голодомор 1932-1933 рр.), про Другу світову війну..






Нечуй-Левицький І. С. Запорожці / І. Нечуй-Левицький; худож.- оформлювач I. В. Осипов. – Х. : Фоліо, 2007. – 319 с. – (Українська класика).
Славному героїчному минулому українського народу присвячено романтичну казку «Запорожці», хвилюючу повість про вільну козацьку державу – Запорозьку Січ. Письменник переносить Січ у зачарований казковий світ під дніпровськими порогами, звеличує січове ко­зацьке лицарство, що навічно залишилося у пам'яті народній.


Середюк О. М. Лицарі Сонця / Олександр Сердюк. – 2-ге вид., доп. та перероб. – Луцьк : ВАТ «Волинська обласна друкарня», 2008. – 476 с. : іл.
У лицарському поклоні перед портретом українського козака, що експонується в Музеї історії сільського господарства Волині, шанобливо схилив голову гість з далекої Японії – Шихан Масахіко Танака. Що змусило знаменитого спортсмена стати на коліно перед образом січовика?
Відповідь дає книга і не тільки на це запитання, але й на ряд інших: Хто такі козаки? Які їх звичаї і обряди? Якою була їх бойова підготовка, адже козаків запрошували, як спецвійська, у різні європейські країни.

Загребельний П. А. Роксолана : роман / Павло Загребельний ; худож.-оформлювач А. С. Ленчик. – Харків : Фоліо, 2007. – 685 с. – (Українська література).
У романі «Роксолана» відтворюються події XVI століття, розповідається про дивовижну долю української дівчини Настасі Лісовської. Її з іншими сільчанами захопив у полон татарський військовий загін. А далі невільничий ринок, і юна красуня опиняється в гаремі турецького султана Сулеймана. Але вона не стала приниженою рабинею. Своїм незвичайним розумом, волею і вродою горда слов'янка виборює собі іншу долю. Запаливши серце могутнього султана вогнем лю­бові, вона незабаром стає його законною дружиною, володаркою Сходу, відомою світу на ім'я Роксолана.

Старицький М. П. Руїна : історична проза / Михайло Старицький. – X. : Факт, 2008. – 624 с.
Михайло Старицький (1840-1904) – український драматург, прозаїк, поет, перекладач, видатний театральний діяч. Деякі його поезії, покладені на музику, стали народними піснями («Ніч яка, Господи! Місячна, зоряна», «Туман хвилями лягає», ін.). Автор низки соціально-побутових та історичних п'єс. Цю книгу склали роман «Руїна» у перекладі Олексія Ковалевського та по­вісті «Заклятий скарб» і «Облога Буші», свого часу перекладені автором.

Вінграновський М. С. Северин Наливайко : роман / Микола Вінграновський. – К. : Веселка, 1996. – 366 с. : іл. – (Золоті ворота).
Северин Наливайко... Легендарний селянський гетьман, випускник Острозької академії, богослов, який у квітні 1594 р. підняв повстання проти наймогутнішої на той час країни в Європі, Речі Посполитої і два роки разом зі своєю сіромою протистояв немислимим військовим силам. А за рік до повстання він як князів сотник у складі польського війська воював проти запорізьких козаків.

Ще більше творів

ІСТОРІЯ УКРАЇНСЬКОЇ ДЕРЖАВНОСТІ У ХУДОЖНІХ ТВОРАХ УКРАЇНСЬКИХ       ПИСЬМЕННИКІВ


Повторити параграфи 21-24
Виконати цікаві завдання

1. Кросворд "Як працюють історики" https://learningapps.org/6566284

2. Дослідники історії  https://learningapps.org/display?v=pvs260wkc20

Тема уроку. Узагальнення. Тематичний контроль
Повторити параграфи 21-24
Виконати завдання  за посиланням


ТЕМА 6 "УСЕ МАЄ МИНУЛЕ"

Тема уроку. Праця і господарство: колись і сьогодні. Традиційні заняття українців.
Перегляньте відеоурок
Опрацюйте параграф 25
Складіть розповідь  про життя в селі за планом:
1) Як і коли виникали села? Що характерне для їхньої забудови?
2) Хто проживав у селах? Якими були заняття їхніх мешканців?
3) Що визначало життя українських селян наприкінці 18 — у 19 ст.?
4) Що характерне для розвитку сіл сьогодні?


Тема уроку. Як впродовж історії змінидось життя у містах
Прочитайте параграф 26
Здійсніть віртуальну подорож по містах України, 
переглянувши презентацію
Виконайте вправу "Неповне речення"
(замість пропусків вставне потрібну інформацію, щоб речення стало повноцінним)
  1. ………..-фортеці, споруджені з дерева, своєрідні загороди, які поступово перетворювалися на міста.
  2. Великі міста складалися з трьох частин, одна з них  найстаріша -…………
  3. Будівлі в давніх містах розташовували рядами, між якими лишали проїзд……..
  4. Основні занятт мешканців давніх міст……….та………………
  5. У 18 ст. українське місто було дуже схоже на……………….
  6. Істотні зміни в побуті та способі життя населення України відбулися від ……….
  7. З часом у будівництві стали активно застосовувати нові технології та винаходи, нові матеріали —…….
  8. ………один з найвідоміших архітекторів України. 
  9. Зростання старих і появу нових міст, а також збільшення чисельності міського населення називають …….
  10. У містах в Україні мешкає ……. населення. 
  11. В Україні мегаполісами є міста ……
  12. Найкомфортніші для життя українські міста…... 


Тема уроку. Застосування досягнень науки і техніки. Як винаходи змінили життя людини.
Уважно прочитайте параграф  27 та розгляньте ілюстрації
Дайте відповіді на тестові питання за посиланням:
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=810277


Тема уроку. Наука та освіта. Школи та університети на українських теренах. Зростання ролі розумової праці
Запишіть у зошит 
Основні терміни та поняттяосвіта, колегіум, академія.
Основні дати та події:
              1661 р. – заснування Львівського університету;
              1805 р. – відкриття Харківського університету;
         1834 р. – відкриття Київського університету.
Опрацювати параграф 28 п.1-2
Письмово виконати завдання:
         1.    Хронологічні задачі:
    1)   Підрахуйте скільки  років минуло від відкриття Харківського університету до заснування Київського?
      2)    Обчисліть, яку річницю святкує Харківський університет цього року.
      3)    Обчисліть, у якому році Київський університет святкуватиме своє 250-річчя.
2.    Розподіліть твердження, поставивши літери у відповідні колонки:
Харківський університет
Київський 
 університет
Львівський 
 університет

А. Заснований В. Каразіним
Б. Створений за зразком Віденського університету.
В. Першим ректором був Михайло Максимович.
Г. Видавав перший в Україні літературно-мистецький та науковий журнал «Український вісник».
Д. Працював Володимир Антонович.
Е. Був заснований у 1784 році.
Є. Був заснований у 1834 р.
Ж. Носив ім’я Святого Володимира
З. Відкрився у 1805 р.
3. Закресліть зайве слово в кожному рядку 
та складіть речення із запропонованих слів:
·     В. Каразін, професор кафедри історії, Харківський університет, 1805 р. 
·  М. Максимович, ректор, молодий викладач історії та географії, Київський університет, 1834 р. 
·  1661 р., Іван Франко, чотири кафедри, дві кафедри,  Львівський університет. 




Тема уроку. Узагальнення. Тематичний контроль
Повторити параграфи 25-28
Виконати завдання  за посиланням





Тема уроку. Подорож триває, або пригадаймо найважливіше
Свої знання за цей навчальний рік 
з курсу "Вступ до історії України" ви можете перевірити,
повторивши вивчений матеріал за рік та виконавши завдання  https://naurok.com.ua/test/start/379657












Немає коментарів:

Дописати коментар